Allmänna Villkor

1.               Innebörd

1.1              Cognit Consulting AB (nedan kallad Leverantören) levererar tjänster och produkter  till Beställaren enligt specifikation i Offerten.

2.              Utförande av tjänsten

2.1              Leverantören visualiserar status på överenskomna aktiviteter inom ramen för uppdraget och samarbetar med Beställaren i det överenskomna projekthanteringssystemet.

2.2             Leverantören ska utföra arbetet med omsorg och på ett fackmannamässigt sätt.

3.              Information/kontaktpersoner

3.1              Parterna ska informera varandra om omständigheter, ändringar, problem, förseningar eller annat som kan vara av betydelse.

4.              Underleverantör

4.1             Leverantören får använda underkonsult under förutsättning att underkonsult undertecknat erforderlig sekretessförbindelse i enlighet med punkten 12 nedan och att Beställaren har godkänt underkonsulten.

5.              Leverantörens ansvar

5.1             Leverantören ansvarar för skada som Leverantören genom vårdslöshet i utförandet av tjänsten orsakat Beställaren, med de begränsningar som anges nedan.

5.2             Leverantörens skadeståndsansvar är begränsat till maximalt det belopp som fakturerats för tjänsten under maximalt de senaste gångna sex kalendermånaderna. Ersättning utgår inte för utebliven vinst eller annan indirekt skada eller förlust. För att inte förlora sin möjlighet att få ersättning måste Beställaren reklamera fel inom en vecka från det att felet upptäcktes eller borde upptäckts. Leverantören har då rätt att avhjälpa felet eller erbjuda prisavdrag. Leverantören ansvarar enbart för fel som uppkommit inom sex månader efter det att arbetet utförts.

5.3             Leverantören ansvarar inte för fel som uppkommit på grund av Beställarens ändring i Leverantörens utförda arbete, felaktigt lämnad information från Beställaren eller felaktig användning i strid med manualer eller andra givna instruktioner.

6.             Beställarens ansvar

6.1             Beställaren ska lämna Leverantören tillgång till lokaler, utrustning, programvara, inloggningsuppgifter samt kontaktuppgifter till relevanta personer hos andra leverantörer i den omfattning som behövs för utförande av tjänsten samt lämna korrekt information och underlag avseende Beställarens verksamhet i den omfattning som är nödvändig för att Leverantören ska kunna genomföra sitt arbete.

6.2            Beställaren ska även vidta åtgärder som krävs för att Leverantören skall kunna utföra uppdraget, så som att fatta beslut och granska handlingar.

6.3            Beställare som medverkar i projekt i företagsgrupp åtar sig att medverka vid företagsgruppens överenskomna gemensamma utbildningar och möten såsom projektledningsmöten. Beställare som uteblir vid företagsgemensamma tillfällen debiteras enligt offerten/avtalet. Utöver detta debiteras angiven timdebitering för den extra tid som detta orsakat Leverantören.

6.4            Om Beställaren uteblir från ett eller flera företagsgemensamma tillfällen, eller på annat sätt försvårar eller inte tillgodoser sig instruktioner, äger Leverantören rätt att förlänga tidsfristen i sin leverans.

6.5            Beställaren bär risken för egna system, programvaror med mera samt integrationer till dessa.

6.6            Beställaren ansvarar för skada som denne genom sin vårdslöshet orsakat Leverantören, med samma begränsning som angivits i punkten 6.2 ovan.

6.7            Leverantören ansvarar inte för fel eller bristfällig efterlevnad av avtalet om förhållandet har sin grund i Beställarens bristande efterlevnad av förpliktelserna i Offerten samt dess bilagor eller dessa Allmänna villkor.

7.              Pris och betalning

7.1             Extra avropat arbete faktureras löpande med priser angivna i offerten. Alla priser exkl. moms.

7.2             Om utförda arbetstimmar överstiger 8 timmar/dag alternativt om arbete utförs under helg tillkommer ett påslag på timarvodet med 100 procent, under förutsättning att Beställaren begärt att arbetet skulle utföras på sådan tid.

7.3             För inbokad kurs som Beställaren avbokar debiteras 100% om kursen bokas av 0 till 7 kalenderdagar innan och till 50% om avbokningen sker 8 – 14 kalenderdagar innan det avtalade kursdatumet.

7.4             För övriga arbetsinsatser där tid bokats in mellan Leverantör och Beställare och som Beställaren avbokar 0 - 5 arbetsdagar innan, har Leverantören rätt att debitera Beställaren en summa som motsvarar de kostnader som uppstått för Leverantören på grund av den sena av- eller ombokningen dock lägst 650 kr per timme. 6.3 är ett undantag från denna bestämmelse.

7.5             Kostnader såsom till exempel rese- och logikostnader skall på förhand godkännas av Beställaren. Godkända kostnader faktureras månadsvis. Leverantören föredrar p.g.a. miljöpåverkan att så långt det går resa med tåg. Standardbeställning är 1: a klassbiljett.

7.6            Restid debiteras med 550 kr / timma.

7.7             Betalning ska ske mot faktura som löper med 30 dagars betalningsfrist. Vid försening utgår dröjsmålsränta med av Riksbanken fastställda referensränta jämte 8 procentenheter.

7.8            Eventuella rabatter som definierats i Offerten gäller på punkt 7.1.

7.9            Kostnader för eventuella tredjepartslicenser (Exempelvis Office 365 licenser) tillkommer.

7.10          I de fall Leverantören säljer Office 365 licenser till Beställaren definieras en anställd som en licensierad användare i Beställarens Office 365 miljö.

7.11           I de fall betalning dröjt mer än 30 dagar efter förfallodatum har Leverantören rätten att upphöra med leverans och andra åtaganden.

7.12          Leverantören förbehåller sig att genomföra och kommunicera prisändringar i förhållande till normal löne- och prisutveckling (AKI/KPI) en gång per år. Information om prisändringar, omfattning och verkställighet tillhandahålls av Leverantören i samband med sådan kommunikation.

8.             Avtalstid

8.1             Avtalet träder i kraft när det undertecknats och gäller därefter enligt följande:

-        Så länge uppdraget pågår för timbaserad projektledning, konsulting, paketleverans och kurser.

-        12 månader för avtal som omfattar ett visst antal timmar per månad för projektledning och/eller konsultstöd. Dessa avtal förlängs automatiskt med 12 månader om det inte sagts upp tre månader före avtalstidens utgång.

-        60 månader för IT-verktyget AmpliFlow. Dessa avtal förlängs automatiskt med 36 månader om det inte sagts upp tre månader före avtalstidens utgång.

För varje enskild tjänst så krävs en separat uppsägning.

9.              Avtalets omedelbara upphörande

9.1             Avtalet kan hävas, d v s sägas upp skriftligt till omedelbart upphörande, om part väsentligen bryter mot sina åtaganden enligt Avtalet eller om part försätts i konkurs, inleder ackordsförhandlingar, är i dröjsmål med betalning eller är på obestånd.

10.          Rättigheter

10.1           Beställaren ansvarar för att erforderliga licensavtal finns för Beställarens programvaror.

10.2          De intellektuella äganderättigheter som uppkommer genom Leverantörens arbete tillkommer Leverantören. Beställaren får en icke-exklusiv licens på allt som ingår i leveransen att använda i sin verksamhet för avsett ändamål för evigt.

10.3          Leverantören äger rätt att använda generella beskrivningar och Beställarens varumärke i sin marknadsföring av lösningar som Leverantören arbetat fram i sitt arbete för Beställaren.

10.4          Leverantören äger rättigheterna till all know-how som uppkommer med anledning av leveransen av Beställarens programvaror.

11.           Sekretess

11.1            Parterna förbinder sig under avtalstiden och därefter att inte för utomstående utlämna information avseende Avtalets innehåll och annan konfidentiell information som avser den andre, såsom till exempel teknisk information, produktionsmetoder, person- eller företagsuppgifter, som Parterna fått ta del av med anledning av Avtalet oavsett om informationen lämnats skriftligen eller muntligen. Parterna förbinder sig att vidta erforderliga åtgärder för att förhindra att anställd, konsult eller annan använder eller avslöjar konfidentiell information för utomstående. Ovanstående gäller inte för sådan information som vid tidpunkten för utlämnandet är eller senare blir tillgänglig för allmänheten på annat sätt än genom överträdelse mot Avtalet eller redan var tillgänglig.

11.2           Sekretessen gäller information som parterna känt till om varandra på förhand eller info som part har en skyldighet att lämna ut enligt tvingande lag, dom, myndighetsbeslut eller enligt avtal med börs eller annan marknadsplats som part har att följa. Inte heller att det ska vara ett hinder mot att lämna info för att tillvarataga intressen i tvist enligt bestämmelserna i detta Avtal om tvist uppkommer.

12.           Rekryteringsförbud

12.1           Beställaren får inte anställa eller rekrytera en person som varit anställd hos Leverantören, om inte sex månader förflutit från anställningens upphörande. Anställd är någon som arbetat hos Leverantören antingen som anställd eller som konsult/uppdragstagare under de föregående sex månaderna.

12.2           Vite utgår för varje enskilt avtalsbrott inom punkten 12 med sex (6) prisbasbelopp. Vite hindrar ej Leverantören från att begära ersättning för hela sin skada.

13.          Befrielsegrunder

13.1           Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, om underlåtenheten beror på omständighet som ligger utanför Parts kontroll och som Parten inte kunde ha förutsett eller skäligen tagit i beräkning vid tiden för avtalets ingående, till exempel krig, inbördeskrig, eldsvåda, översvämning, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen eller därmed jämställd omständighet.

13.2          Part måste påtala ett sådant hinder utan oskäligt dröjsmål, annars blir part inte befriad från påföljderna.

13.3          Om hindret består över 6 kalendermånader så ska vardera parten kunna säga upp avtalet med omedelbart upphörande.

14.          Överlåtelse av avtal

14.1           Detta Avtal får ej, helt eller delvis, överlåtas eller pantsättas utan bägge Parternas skriftliga godkännande.

15.          Ändringar och tillägg

15.1           Ändringar av och tillägg till Avtalet är bindande endast om de är skriftliga och undertecknade av båda Parter.

16.          Ogiltighet

16.1          Skulle någon bestämmelse i dessa villkor eller del befinnas ogiltig, ska det inte medföra att villkoren i dess helhet är ogiltigt. I den mån ogiltigheten väsentligt påverkar Parternas utbyte av eller prestation enligt villkoren, ska skälig jämkning ske.

17.          Tillämplig lag och domstol

17.1           Svensk lag ska tillämpas på Avtalet.

17.2          Göteborgs tingsrätt ska som första instans avgöra tvist parterna emellan.

Copyright Cognit Consulting AB 2015 - 2024
Personuppgiftspolicy
Genom att klicka på “Acceptera” godkänner du lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigering på webbplatsen, analysera användningen av webbplatsen och hjälpa till med våra marknadsföringsinsatser. Se vår personuppgiftspolicy för mer information.