Office 365 nyheter - mars 2020

Office 365 nyheter - mars 2020

Vad är nytt i Office 365?

Cognit's nyhetssammanställning

I månadens nyhetssammanställning sammanfattar vi det vi tycker var mest intressant från mars. Läs bland annat om att räcka upp handen i Teams, ihopfällbara menyer i SharePoint och att Microsoft döper om sina abonnemang.

Kom igång snabbt med Microsoft Teams

När alla plötsligt behöver jobba hemifrån är det viktigt att samarbetet fungerar

Microsoft Teams är ett utmärkt verktyg för att samarbeta och jobba effektivt även när vissa, eller alla, arbetar på distans.Teams är ett relativt nytt verktyg och de flesta behöver utbildning för att vilja och våga använda ett nytt verktyg.

Behöver ni komma igång snabbt med Microsoft Teams, eller kanske göra en "omstart" av Teams och upplever att det finns ett kunskapsglapp?

För att hjälpa er igång med Teams har vi tagit fram ett utbildningspaket som gör att ni snabbt kan börja samarbeta smart i Teams.

Målet är att era medarbetare efter utbildningen ska kunna utföra de vanligaste arbetsmomenten som krävs för att jobba effektivt på distans.

Läs mer om vårt utbildningspaket för Teams


Räck upp handen i Teams

Alla har väl varit med på möten där flera personer pratar i munnen på varandra så att det bara blir kaos. Eller där det bara är en person som pratar hela tiden. Den typen av ineffektiva möten kan bli ett minne blott när Microsoft lanserar funktionen "Räck upp handen" till Microsoft Teams.

För att tala om att du har något att säga kommer det finnas en knapp för att räcka upp handen och sedan kan var och en som räckt upp handen få ordet i tur och ordning.

Läs mer om nyheter i Teams och SharePoint

Räck upp handen för att få ordet i Microsoft Teams. Bildkälla: Microsoft

Sökbara privata team i Teams

Teams gör det enklare att hitta och gå med i privata team. Som administratör eller teamägare kommer du kunna bestämma att även ett privat team ska kunna upptäckas av Team-användare.

När ett privat team synliggjorts visas det i sökresultaten och ingår i förslag i teamgalleriet tillsammans med vanliga publika team i Teams. Detta gör det enkelt för användarna att söka efter och hitta de team som de vill gå med i.

Till skillnad mot tidigare när bara en medlem kunde ansöka åt någon annan kommer du själv kunna ansöka om att bli medlem i ett synliggjort privat team. Teamägarna behöver godkänna eller avvisa din ansökan precis som förut.


"Shy header" i SharePoint

En förändring som håller på att rullas ut just nu är att headern i SharePoint (menyområdet) "fälls ihop" när du scrollat en bit nedåt på sidan - för att maximera läsytan.

När du först kommer till SharePointsidan ser du menyerna som vanligt med drop-down menyer som fälls ut när du håller musen över menyalternativen och om du scrollar nedåt en bit i dokumentet fälls menyerna ihop och läggs på en enda rad. Du kan alltså fortfarande använda menyn för att navigera på sidan men den tar mindre plats.

Headern i SharePoint som den ser ut "från början"
När du scrollat en bit nedåt på sidan "fälls menyn ihop"

Microsofts abonnemang ändrar namn

Den 21 april ändrar Microsoft namn på sina abonnemang - Office 365 blir Microsoft 365. En mer logisk namngivning eftersom det inte bara är Office-apparna som ingår i abonnemangen.

Andra förändringar är till exempel att "Business Premium" blir "Business Standard" och "Business" istället blir "Business Premium".

Microsoft poängterar att det enbart är ett namnbyte och att de inte kommer ändra varken prissättning eller vilka appar och tjänster som ingår i de olika abonnemangen.  

För företagsabonnemangen gäller följande:

Nuvarande namn Nytt namn
Office 365 Business Essentials Microsoft 365 Business Basic
Office 365 Business Premium Microsoft 365 Business Standard
Microsoft 365 Business Microsoft 365 Business Premium
Office 365 Business Microsoft 365-appar för småföretag (Apps for business)
Office 365 ProPlus Microsoft 365 Apps for enterprise

Läs mer om abonnemang och namnbyten


Nå ut med information om krishantering

I kristider inser man vikten av att kunna nå ut med information och hålla kommunikationslinjer öppna. Det är en bra idé att skapa en särskilt informationssite för att samla information och se till så att alla kan hålla sig uppdaterade.

Läs mer om att skapa informationssite för krishantering

Skapa en särskild site för krishantering i SharePoint. Bildkälla: Microsoft

Wiki-länkar i SharePoint

Använd wiki-länkar i textwebbdelarna i SharePoint för att lägga till länkar ännu snabbare. Bildkälla: Microsoft

Lägg till länkar ännu snabbare i textwebdelarna på dina sidor och nyheter. Skriv [[där du vill att en länk ska visas och du kan välja från en lista med sidor på din webbplats. Du kan också ange en länk genom att skriva [[ditt länknamn | URL]].

Läs mer om det senaste i SharePoint


Flera fönster i Teams

I Teams öppnas alltid chattar, dokument, samtal och möten i samma fönster och det kan upplevas som både förvirrande och hindrande eftersom det kan vara svårt att hoppa mellan olika arbetsuppgifter och olika team. Detta kommer bli mycket enklare när Microsoft lanserar Multiwindow kapacitet.

Öppna Teamsmötet i ett nytt fönster. Bildkälla: Microsoft

Det kommer alltså bli möjligt att öppna en chatt i ett eget fönster, och när du ansluter till ett möte kan du ha mötet i ett fönster och fortsätta jobba i teams. Teams ger användarna möjlighet att poppa ut chattar, möten, samtal eller dokument i separata fönster för att hjälpa dig att effektivisera arbetsflödet.

Läs mer om vad som är på gång i Teams


Nytt från Cognit

Många har ställt om till att arbeta helt eller delvis på distans på grund av karantän och smittorisk och vi vill gärna dela med oss av våra bästa tips för att bli mer effektiv när du arbetar hemifrån.

Läs och dela gärna med andra som du tror kan ha nytta av våra tips.

Så undviker du misstagen företag gör när de börjar med Microsoft Teams
Är du trött på Teamskaoset med mängder av Team där varje Team har olika sätt att arbeta? Eller har ni inte kommit igång med Teams än? Vi delar med oss av några tips för att komma igång på ett bra sätt från början

 

5-tips för bättre samarbete i Microsoft Teams
Läs 5 konkreta tips för bättre samarbete i Teams.
Råd som bygger på verklig användning av Microsoft Teams under lång tid, både internt och hos våra kunder

 

Det du behöver för att lyckas med att jobba på distans
Att jobba hemifrån blir allt vanligare i osäkra tider och kan också vara ett sätt att minska miljöpåverkan eller hitta balans mellan arbete och fritid. Distansarbete ställer krav på såväl företaget och arbetsmiljön som på personalen som ska arbeta på distans. Läs mer för att få veta hur du lyckas med distansarbete


Till sist...

Saknar du något som du vill att vi förklarar i form av en artikel? Maila oss och tala om vad du saknar eller hur vi sköter oss.

Och som vanligt: Vi söker fler duktiga medarbetare. Finns inte rollen i listan? Hör av dig ändå.

Det var allt för den här gången, hör av dig om du har frågor eller funderingar kring nyhetsbrevet, Office 365, våra tjänster eller annat och följ oss gärna på sociala medier.

Vill du att vi kontaktar dig?

Tack! Vi hör av oss så snabbt vi kan.

Kan du inte vänta? Ring Saif på 070 144 26 63
Ajdå, något gick fel. Ring Saif på 070 144 26 63 så bjuder han på lunch som kompensation.

Läs mer...

Copyright Cognit Consulting AB 2015 - 2024
Personuppgiftspolicy
Genom att klicka på “Acceptera” godkänner du lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigering på webbplatsen, analysera användningen av webbplatsen och hjälpa till med våra marknadsföringsinsatser. Se vår personuppgiftspolicy för mer information.