Uppskattad lästid: 0:00

Konfigurera och starta Viva Connections i 5 steg

Microsoft Viva Connections knyter ihop intranätet och Teams och samlar relevanta nyheter, konversationer och resurser på ett ställe och fungerar både i datorn och mobilen. Den är inbyggd i Microsoft Teams och är utformad för att inkludera och informera.

Viva Connections gör det enkelt att hitta den information man behöver på intranätet - både i mobilen och på datorn

Den första versionen av Viva Connections fungerar bra på datorn men inte så bra i mobilen och det är kanske mobilanvändarna som har störst nytta av just Viva Connections eftersom den gör det enkelt att hitta den information man behöver. För att det ska fungera bra för alla behöver man uppgradera till Viva Connections (preview) och nu kan du som administratör aktivera, konfigurera och distribuera Viva Connections-appen direkt från Teams App Store, precis som alla andra appar i Teams.

Du behöver ha minst administratörsbehörighet för att kunna aktivera Viva Connections

Steg 1 - Ange Hemwebbplats

Att det finns en huvudlandningsplats för intranätet är en förutsättning för att kunna starta Viva Connections.

  • Logga in till Administrationscenter för SharePoint (admin.sharepoint.com)
  • Under Inställningar väljer du Ange hemwebbplats
  • Kontrollera att hemwebbplatsen är tillgänglig för alla i organisationen
Gå till Administrationscenter för SharePoint och ange Hemwebbplats

Steg 2 - Slå på Global navigation

Delar av SharePoint-appfältet (global navigering, följda webbplatser och rekommenderade nyheter) kommer att visas i Microsoft Teams. På mobila enheter använder Viva Connections global navigering för fliken Resurser. Har du inte satt upp global navigation kan inte fliken Resurser visas i Viva Connections.

  • Gå till din Hemwebbplats
  • Välj Inställningar > Global navigation
  • Aktivera global navigation
  • Ange om du vill använda navigationen från din hemwebbplats eller hub/global navigation
  • Här kan du också lägga in din egen logga - ny logga ska vara 20x20 pixlar, enfärgad och helst transparent
Aktivera global navigation och välj vilken navigation som ska användas. Bildkälla: Microsoft

Steg 3 - Skapa och konfigurera din Instrumentpanel (Dashboard)

Instrumentpanelen används som startsida för Viva Connections i mobilen och kan även användas i SharePoint med hjälp av den nya webbdelen Instrumentpanel.

  • Gå till din Hemwebbplats
  • Välj Inställningar > Konfigurera Viva Connections (preview)
  • Välj Skapa Instrumentpanel
  • Skapa upp din Instrumentpanel genom att lägga till olika kort
Instrumentpanelen bygger du upp med hjälp av olika kort. Bildkälla: Microsoft

Steg 4 - Konfigurera och aktivera Viva Connections appen

Nu är du redo att aktivera Viva Connections-appen i Teams admincenter.

  • Logga in till Administrationscenter för Teams (admin.teams.microsoft.com)
  • Välj Teams-appar > Hantera appar
  • Sök fram och öppna appen Viva Connections (preview)
  • Välj Åtgärder > Anpassa
Gör anpassningar till din Viva Connections-app - välj ett namn och ladda upp egna loggor etc
  • Gör dina anpassningar men tänk på att ytan är begränsad så välj ett kort namn för Viva Connections-appen (Kort namn) ex Intranätet eller Home site.
  • Du kan ladda upp dina egna ikoner och du behöver två olika storlekar - en i färg som är 192x192 pixlar och en enfärgad (helst transparent) som är 32x32 pixlar. Det är viktigt att den lilla loggan är i en färg som fungerar både mot ljus och mörk bakgrund för att den ska synas i Teams i alla lägen.
  • Glöm inte att trycka på Använd när du är klar, för att spara dina anpassningar.
  • Nu är du redo att aktivera Viva Connections - klicka på Blockerad och ändra till Tillåten (Allow)

Steg 5 - Ställ in app-policy

Nu kan du se till så att alla i organisationen får tillgång till Viva Connections-appen automatiskt genom att lägga till och fästa appen i den globala app-policyn.

  • Logga in till Administrationscenter för Teams (admin.teams.microsoft.com)
  • Välj Teams-appar > Konfigurationsprinciper
  • Öppna inställningen för "Global (organisationsomfattande standardinställning)" eller lägg till en ny anpassad princip
  • Välj Lägg till appar under rubriken Installerade appar och lägg till Viva Connections-appen
  • Välj Lägg till appar under rubriken Fästa appar. När du lagt till Viva Connections kan du välja placering genom att Flytta upp/Flytta ned i listan
  • Avsluta med att Spara
Lägg till din Viva Connections app i både Installerade appar och Fästa appar för att göra den tillgänglig för alla medarbetare

Nu är det bara att vänta på att ändringarna ska slå igenom - det kan ta upp till ett dygn innan allt fungerar som det ska.

Läs mer om Viva Connections

This first appeared on Cognit.se:
Guide till att konfigurera och starta Viva Connections

Prata med oss

Tack! Vi hör av oss så snabbt vi kan.

Kan du inte vänta? Ring Patrik på 073 660 90 74
Ajdå, något gick fel. Ring Patrik på 073 660 90 74 så bjuder han på lunch som kompensation.

Arbeta smartare och sundare med Digitala ledningssystem som gör ledningssystemet tillgängligt och användbart. Vi hjälper dig få ut full effekt av SharePoint och Teams.

Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn för att inte missa nästa intressanta uppdatering.