Ställ in Adobe Acrobat som standard-app för pdf-filer i Teams
Uppskattad lästid: 0:00

Redigera och kommentera i pdf-filer direkt i Teams

Nu kan du ställa in Adobe Acrobat som standard-app för att visa och redigera PDF-filer i Microsoft Teams, för hela organisationen. När det är klart öppnas alla PDF-filer från chatt-, kanal- och filer direkt i Acrobat-appen inom Teams och du kan visa, söka i och kommentera i pdf-filen direkt i Teams.

Du behöver vara Teams-administratör för att kunna göra den här inställningen.

Gör så här

 1. Ställ in Acrobat-appen för att fungera i klienten:

  • Logga in på Teams admincenter.
  • I den vänstra panelen går du till Teams-appen > Hantera appar.
  • Sök efter Acrobat-appen och klicka sedan på appen för att gå till sidan med appinformation.
  • Appar är som standard tillåtna; därför behövs troligen ingen åtgärd men du bör ändå försäkra dig om att appen är tillåten så att den inte är blockerad av någon policy.
  • På fliken Behörigheter väljer du Granska behörighet som begärts av appen och klickar sedan på Acceptera för att ge samtycke. För att veta mer om app-samtycke, klicka här
Kontrollera att appen är tillåten och välj "Granska behörighet som begärts av appen"

2. Gör Acrobat-appen tillgänglig för användarna i Teams-klienten

  • Logga in på Teams admincenter.
  • I den vänstra panelen går du till Teams-appen > Konfigurationspolicyer.
  • Välj Global (Org-wide default) och välj sedan Redigera.
  • Under Installerade appar väljer du Lägg till appar.
  • Sök efter Acrobat-appen, lägg till den och spara policyn. Om du endast vill tillåta Adobe Acrobat-appen för ett fåtal specifika individer eller för en grupp kan du tilldela en anpassad appbehörighetspolicy.

 När du delar ett pdf-dokument i en chatt eller kanal öppnas det automatiskt i Adobe Acrobat och du kan samarbeta i pdf-dokumentet direkt i Teams.

Pdf-dokumenten öppnas med Adobe Acrobat och ni kan kommentera i pdf-filen direkt i Teams

Som användare kan du behöva logga in eller skapa ett nytt Adobe-konto för att kunna kommentera i en pdf-fil men det räcker att skaffa konto i gratisversionen av Adobe Acrobat för att visa, söka i och kommentera i PDF-filer. Vill du kunna skapa, organisera, kombinera eller exportera en PDF-fil behöver du en Adobe Acrobat-prenumeration.

Läs mer om att ställa in Adobe Acrobat som default läsare i Teams

This first appeared on Cognit.se:
Ställ in Adobe Acrobat som standard-app för pdf-filer i Teams

Prata med oss

Tack! Vi hör av oss så snabbt vi kan.

Kan du inte vänta? Ring Patrik på 073 660 90 74
Ajdå, något gick fel. Ring Patrik på 073 660 90 74 så bjuder han på lunch som kompensation.

Arbeta smartare och sundare med Digitala ledningssystem som gör ledningssystemet tillgängligt och användbart. Vi hjälper dig få ut full effekt av SharePoint och Teams.

Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn för att inte missa nästa intressanta uppdatering.