3 smarta funktioner i OneNote

3 smarta funktioner i OneNote

Microsoft OneNote är ett program för anteckningar, informationsinsamling och samarbete mellan flera användare.

En anteckningsbok i OneNote fungerar ungefär som en pärm med flikar för olika ämnen. Under varje flik finns ett antal olika sidor med varierat innehåll.

Här kan du samla anteckningar, bilder, listor, ljudkommentarer och skisser och sortera i olika flikar. Allt är digitalt och ligger i molnet. Det innebär att du alltid kan komma åt dina anteckningar var du än befinner dig. Dina anteckningar är dessutom sökbara och du kan dela anteckningsböcker med kollegor och samarbetspartners så att alla alltid har tillgång till samma, uppdaterade version.

Vi har samlat några tips på smarta funktioner som kan göra OneNote ännu lite mer användbart.

1. Anslut flera konton till OneNote

Har du mer än ett Office 365 konto har du kanske flera OneNote anteckningsböcker. Genom att koppla fler konton blir det enkelt att navigera mellan de olika anteckningsböckerna utan att behöva logga ut och logga in igen.

När du anslutit flera konton blir det också enkelt att flytta eller kopiera avsnitt och sidor mellan olika anteckningsböcker.

Du lägger till ett nytt konto genom att gå till Inställningar > Konton > och välj + Lägg till konto. Sedan loggar du in med ditt andra konto.

Välj Lägg till konto och logga in med ditt andra konto.

Nu kan du välja att visa Fler anteckningsböcker och på så sätt komma åt alla dina anteckningar.

2. Koppla mötesanteckningarna till Outlook-mötet

När du schemalägger ett möte i Outlook kan du koppla mötet till en anteckningsbok med funktionen OneNote Mötesanteckningar.

Du väljer anteckningsbok och under vilket avsnitt anteckningarna ska lagras. En ny sida skapas med mötesinformation och länk till mötet samt rubriken Anteckningar. Den nya sidan används sedan för att göra anteckningar. Flera personer kan arbeta samtidigt med anteckningarna och de kan bestå av text, bild, ljud mm. Det går även rita direkt i OneNote.

Om det är ett teammöte och du väljer att använda teamets delade anteckningsbok har alla teammedlemmarna alltid tillgång till aktuella mötesanteckningar.

När mötet är över kan du också välja att skicka mötesanteckningarna i mail till mötesdeltagarna.

3. Återställ borttagna anteckningar

Om du råkat ta bort anteckningar ganska nyligen kan det gå att få tillbaka dem. OneNote sparar, som standard, en backup som ligger kvar i 60 dagar.

För att hitta dina borttagna anteckningar börjar du med att öppna rätt anteckningsbok. Sedan går du till fliken Visa och väljer Borttagna anteckningar.

Återställ anteckningar du råkat ta bort

Här kan du söka fram de anteckningar du vill få tillbaka och välja om du vill lägga tillbaka dem på samma ställe eller på någon annan plats.

Fler smarta funktioner

Att kunna spara mail till anteckningar i OneNote direkt ifrån Outlook är en annan smart funktion som håller på att rullas ut och som kommer kunna spara några steg i processen när du ska organisera dina anteckningar. Sannolikt kommer det också komma fler kopplingar mellan olika Office-applikationer så att det blir ännu enklare att samla och hitta anteckningar.

Vill du att vi kontaktar dig?

Tack! Vi hör av oss så snabbt vi kan.

Kan du inte vänta? Ring Saif på 070 144 26 63
Ajdå, något gick fel. Ring Saif på 070 144 26 63 så bjuder han på lunch som kompensation.

Läs mer...

Copyright Cognit Consulting AB 2015 - 2024
Personuppgiftspolicy
Genom att klicka på “Acceptera” godkänner du lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigering på webbplatsen, analysera användningen av webbplatsen och hjälpa till med våra marknadsföringsinsatser. Se vår personuppgiftspolicy för mer information.